Alcohol en reuma

Wat is de invloed van alcohol op reuma?

Matig alcoholgebruik kan gewrichtspijn verminderen bij mensen die reuma hebben. Het gaat om reumatoïde artritis. Mensen met deze vorm van reuma die regelmatig twee glazen alcohol drinken, hadden in een onderzoek minder last van gewrichtspijn en zwellingen dan patiënten met reuma die nooit of onregelmatig alcohol drinken.

Het onderzoek (Universiteit van Sheffield) toonde aan dat op röntgenfoto's minder schade te zien was aan de gewrichten van mensen met reuma die regelmatig alcohol drinken. Uit bloedtesten bleek bovendien dat mensen met reuma die matig alcohol drinken lagere ontstekingswaarden hadden, dan mensen die nooit alcohol drinken.

Jicht en alcohol

Bij jicht is in ander onderzoek juist bewezen dat alcohol de klachten verergert. Jicht is een acute ontsteking van gewrichten. Jicht is ook een vorm van reuma. Jicht onstaat als het bloed abnormaal veel urinezuur bevat, dat in de huid (oorschelp, ellebogen) en gewrichten uitkristalliseert. Alcohol kan daar een negatieve invloed op hebben. Overmatig alcoholgebruik kan jicht verergeren. Mensen die last hebben van jicht kunnen beter niet meer dan 1 à 2 glazen alcohol per dag drinken.

Medicijngebruik

In combinatie met sommige medicijnen kan alcohol riskant zijn. Lees daarom de bijsluiter van uw medicijnen goed of raadpleeg de (huis)arts.
Persoonlijk advies
Wil je weten of je alcoholgebruik nog matig is? Je kunt een alcohol test doen.
Je kunt ook gebruik maken van online advies via het e-consult.

Wil je hulp bij het minderen van je alcoholgebruik? Ga dan naar aanmelden alcohol e-hulp.

E-consult

Gratis e-consult persoonlijk online advies over jouw alcoholgebruik

Alcohol test

Overmatig alcoholgebruik? Drink je te veel? Doe de Alcohol test

Aanmelden

Aanmelden voor online hulp bij je alcoholgebruik.

Zelf ervaren?

Bekijk een fragment van de online behandeling alcohol.
Ga naar Demo.

Stoppen met alcohol?